A motoros ruha fontossága

Régi szólás-mondás az, hogy „a bőrét viszi a vásárra”, és a motorozásnál ez fokozottan igaz.

Nem kell feltétlenül nagy sebességgel menni ahhoz, hogy szép nagyot ess, márpedig az aszfalttal találkozni nem egy nagy élmény.

Úgy is fogalmazhatnánk, hogy ha csúszol rajta, az olyan, mintha reszelőn csúsznál, ami köztudottan nem a leghatékonyabb bőrápoló eszköz.

Nem egyszer látni, hogy nagy teljesítményű, erős motorokon a bukósisakon kívül semmi védőfelszerelést nem hordanak, magyarán egy szál pólóban, nadrágban és papucsban (!) állnak neki néhányan száguldozni.

Persze, csak a bukósisak kötelező, a megfelelő motoros ruha nem, de ha ilyen öltözékben akár 80 km/h-val ütközöl és elrepülsz, akkor a sisaknak legfeljebb annyi jelentősége lesz, hogy könnyebben leszel azonosítható az arcod alapján.

Vannak szerencsés esetek, nem mondom, de azért elég szépen tele van az internet a különböző, rémisztőnél rémisztőbb sérülések fotóival, amik megelőzhetőek lettek volna ha a delikvensek a megfelelő ruházatot viselik.

Ha arra gondolsz, hogy a pénzed vagy a tested bánja, akkor azt hiszem elég egyértelmű a választás.

Motoros dzsekik, nadrágok

Motoros dzsekik, nadrágok

A külső ruházat a tested védelmének első védőfala.

Nem véletlenül szokták erős, kopásálló anyagokból készíteni, több rétegben, többször varrva, a kritikus pontokon megerősítve.

Az esés elleni védelem viszont csak egy a szempontok közül, melyeknek a motoros ruházatnak meg kell felelnie.
Ezek a fontos tulajdonságai: 

  • Véd a menetszéltől, elsősorban az ízületeknél, hiszen komoly gyulladást lehet kapni a tartósan erős, hideg szélterheléstől.
  • Véd a Nap ellen, ugyanis nyílt terepen, minimális mozgás mellett utazva igencsak le lehet égni menet közben.
  • Véd az esőtől, tehát ha elkap egy zápor, akkor nem ázol el az alsóneműdig, hanem valamilyen szinten ellenáll a víznek.
  • Kényelmes, jól szellőzik, mert nem mindegy, hogy miben és hogyan utazol órákon keresztül, és a végén egy fáradt, de jókedvű motoros, vagy egy elgémberedett aszalt szilva száll-e le a motorról.
  • Véd az ütközéskor, eséskor keletkező sérülésektől.

Ha ezeknek megfelel a motoros külső ruházat, akkor viszonylagos biztonságban érezheted magad közlekedés közben.

És mielőtt bárki megkérdezi: nem, a farmer dzseki-nadrág nem jó erre a célra, az csak a mozivásznon néz ki jól, de balesetkor nem ér sokkal többet egy pólónál, vászonnadrágnál.

Rengeteg cég gyárt motoros ruházatot, így már csak rajtad múlik, hogy melyik az ízlésednek leginkább megfelelő, a Te stílusodhoz leginkább passzoló.

Ha egy megbízható márkát keresel, a Sixgeart tudom Neked javasolni, ami kifejezetten a magyar motorosok igényeit veszi figyelembe a ruhái tervezésekor. 

Motoros csizma

A lábbeli a motoros ruha fontos darabja, ami több szempontból sem hanyagolható el.

Tornacipőben, tangapapucsban is láttam már embereket motorozni, azonban ez több, mint nem követendő példa. 

A motoros csizmának egyszerre kell védenie a lábat a menetszéltől, a kipufogó forróságától, valamint védenie kell a lábfejet és a bokát a horzsolástoktól, kicsavarodástól.

Ha nem tartja fixen az ízületet, akkor könnyen ficam vagy törés lehet már egy kisebb esés eredménye is, ami után jó darabig esélyed sem lesz visszaülni a nyeregbe.

Ezen kívül jó szellőzést is kell, hogy biztosítson, hiszen a nélkül hamar bepállana, beizzadna a lábad, ami egyenes út a fertőzésekhez.

Ezen kívül a váltó kezelésében is sokat segít, ha egy masszív talpú-orrú csizmát viselsz, nem pedig egy puha, lenge cipőt. 

Motoros kesztyű

A kesztyű hasonló jelentőséggel bír, mint a csizma, csak éppen a kezeidet védi a szél és az esések ellen.

Az ember egyensúlyvesztéskor, eséskor ösztönösen a kezével próbálja tompítani az ütközést, puszta kézzel azonban igen csúnya sérüléseket lehet szerezni hasonló esetben.

A tenyér és a kézfej igen érzékeny, sérülékeny része a testnek, érdemes vigyázni rá.

Sok motoros kesztyű protektorokkal is fel van szerelve, amik a bütyköket, ízületeket védik az ütődések ellen.

Lényeges még, hogy a tenyérrész jól tapadjon, ugyanis ha nem tudod erősen, biztosan fogni a kormány markolatait, húzni a gázt, abból könnyen baleset keletkezik.

Ha elkopott a motoros kesztyű, akkor érdemes minél hamarabb újat beszerezni, mert csúszós tenyérrel nem fogod tudni biztonságosan vezetni a motorodat.

Protektorok

A protektorok a második védvonalat képezik a felszerelésedben, ezek fogják fel, illetve vezetik el az ütközéskor a becsapódás energiáját.

Ruházatba is lehet őket építeni, de külön-külön is megvásárolhatóak és a motoros ruha alatt hordhatóak.

Anyaguk általában valamilyen kemény műanyag, esetenként edzett acél vagy titán, hogy minél biztosabb legyen a súrlódás okozta sérülés elleni védelem.

A gerincprotektor mind közül a legfontosabb, ez akadályozza meg, hogy tested fő tartóoszlopa megroppanjon a becsapódáskor.

Ezt vagy a dzseki alá, magadra felcsatolva tudod viselni, vagy már eleve be van építve.

Nem kényelmes viselet, ezt elismerem, de életet menthet.

Viselhető még protektor vállon, könyéken, térden, de olyan is van, amelyik a mellkast elölről védelmezi.

Ismét előjön a kérdés: érdemes-e feltétlenül befektetni ezekbe?

Az egyszerű válasz az, hogy igen, azonban ez is egyéni megítélés kérdése.

Robogózáshoz nem biztos, hogy indokolt a teljes páncélzat, nagy sebességhez viszont mindenképpen érdemes beruházni.

Protektorok

SweetNight